Zarządzenie Nr 4/2004
z dnia 18 lutego 2004 roku
w sprawie powołania Gminnego Zespołu Reagowania w Poświętnem
Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej ( Dz. U. Nr 62, poz. 558 i Nr 74, poz. 676 ) oraz w związku z § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin ( Dz. U. Nr 96, poz. 850 ) i Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2002 roku w sprawie sposobu tworzenia gminnego zespołu reagowania, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Rządowego Zespołu Koordynacji Kryzysowej i ich funkcjonowania ( Dz. U. z 2002 roku Nr 215, poz. 1818 ), w związku z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) zarządzam co następuje:
§ 1. Powołuję Gminny Zespół Reagowania w Poświętnem zwany dalej „Zespołem”. W sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny zespół ten przekształca się w Gminny Zespół Kierowania Obroną Cywilną pod przewodnictwem Wójta Gminy – jako Szefa Obrony Cywilnej w Gminie.
§ 2. 1. W skład Gminnego Zespołu Reagowania w Poświętnem wchodzą:
1. Szef Zespołu – Komendant Gminny Ochrony ppoż.
2. Zastępca Szefa Zespołu – oficer Państwowej Straży Pożarnej
3. Grupy robocze Gminnego Zespołu Reagowania o charakterze stałym:
a. Grupa planowania cywilnego
- Sekretarz Urzędu
- pracownik Urzędu ds. obronnych
b. Grupa monitorowania, prognoz i analiz:
- Komendant Gminny Ochrony ppoż.
- Naczelnik OSP Poświętne
4. Grupy robocze Gminnego Zespoły Reagowania Kryzysowego o charakterze czasowym
a. grupa operacji i organizacji działań w składzie:
- pracownik ds. ochrony środowiska
- pracownik ds. budownictwa
b. grupa zabezpieczenia logistycznego w składzie:
- skarbnik gminy
- kierownik ZUK
c. grupa opieki zdrowotnej i socjalno-bytowej w składzie:
- kierownik Gminnego Ośrodka Zdrowia
- kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
2.2. Szef Zespołu, stosownie do potrzeb może zaprosić do udziału w pracach Zespołu inne osoby nie wymienione w ust. 1.
§ 3. 1. W przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających Szefowi Zespołu sprawowania jego funkcji, powierza on kierowanie pracami Zespołu swojemu zastępcy.
2. Członek Zespołu może za zgodą Szefa wyznaczyć swego zastępcę do udziału w pracach Zespołu.
§ 4. 1. Do zadań Zespołu w sytuacjach zaistnienia klęsk żywiołowych należy w
szczególności:
1. Do zadań Zespołu należy w szczególności:
1)monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji,
2)realizowanie procedur i programów reagowania kryzysowego,
3)opracowywanie i aktualizowanie planów reagowania kryzysowego,
4)przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej,
5)realizowanie polityki informacyjnej związanej z sytuacją kryzysową.
2. Do zadań Grupy Planowania Cywilnego należy w szczególności:
1)doskonalenie procedur zarządzania kryzysowego we wszystkich jego fazach,
2)wdrażanie programów kryzysowych,
3)powoływanie zespołów eksperckich, formułowanie problemów do rozwiązania przez te zespoły,
4)zapewnienie informacji dla Burmistrza – Szefa Zespołu,
5)wdrażanie propozycji pozostałych grup w zakresie realizowania i usprawniania przedsięwzięć gotowości cywilnej,
6)realizowanie polityki informacyjnej związanej z przedsięwzięciami zarządzania kryzysowego we wszystkich jego fazach,
7)monitorowanie aspektów prawnych związanych z zarządzaniem kryzysowym,
8)przygotowywanie raportów w zakresie stanu gotowości cywilnej,
9)prognozowanie rozwoju sytuacji w zakresie bezpieczeństwa powszechnego i przygotowanie programów zapobiegających zagrożeniom niekorzystnym,
10)planowania działań i przedsięwzięć zapobiegających zagrożeniom i minimalizujących skutki,
11)formułowanie wniosków i przedkładanie ich Szefowi Zespołu,
12)koordynowanie działań służb i instytucji w przypadku zagrożenia porządku lub bezpieczeństwa publicznego.
3. Do zadań Grupy Monitorowania, Prognoz i Analiz należy w szczególności:
1)koordynowanie planowania cywilnego służb, instytucji i innych podmiotów,
2)opracowywanie i wdrażanie priorytetów i zasad zarządzania kryzysowego,
3)analizowanie zdolności ochrony cywilnej (ludności) i formułowanie wniosków,
4)wdrażanie standardów ochrony ludności i przedkładanie wniosków w tym zakresie,
5)monitorowanie możliwych i zaistniałych zagrożeń, przedstawianie raportów w tym zakresie,
6)sporządzanie ogólnego bilansu potrzeb i możliwości, zabezpieczenie socjalne pracy zespołu,
7)opracowywanie i uaktualnianie planów reagowania kryzysowego.
4. Do zadań Grupy Operacji i Organizacji Działań należy w szczególności:
1)koordynowanie planowania cywilnego służb, instytucji i straży w zakresie zarządzania kryzysowego we wszystkich fazach, w szczególności w fazie reagowania i odbudowy,
2)opracowywanie własnego planu działania,
3)prognozowanie najbardziej prawdopodobnych wariantów rozwoju sytuacji,
4)prowadzenie kart zdarzeń w przypadku uruchomienia grup roboczych o charakterze czasowym,
5)koordynowanie prac w zakresie minimalizowania skutków potencjalnych zagrożeń,
6)kierowanie działaniami w przypadku zagrożenia o charakterze szczególnym,
7)monitorowanie sytuacji radiacyjnej.
5. Do zadań Grupy Zabezpieczenia Logistycznego należy w szczególności:
1)zabezpieczanie potrzeb i wymogów prawidłowego funkcjonowania Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
2)analizowanie okresowych raportów sytuacyjnych i przygotowywanie propozycji zapewnienia logistycznego działania,
3)opracowywanie propozycji w zakresie racjonalnego wykorzystywania posiadanych zasobów: ludzkich, materiałowych i finansowych,
4)monitorowanie wtórnych aspektów zagrożeń i przygotowywanie środków zastępczych,
5)wyposażenie Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego w środki łączności, programy pracy zespołu, sprzęt komputerowy, audiowizualny i zaplecze socjalne,
6)okresowe sprawdzanie wszystkich systemów i urządzeń.
6. Do zadań Grupy Opieki Zdrowotnej i Pomocy Socjalno – Bytowej należy w szczególności:
1)śledzenie i analizowanie potrzeb opieki zdrowotnej i pomocy socjalno – bytowej,
2)realizowanie współpracy z organizacjami humanitarnymi,
3)utrzymanie stałego kontaktu z podmiotami ratowniczymi i opieki zdrowotnej z terenu miasta i sąsiednich gmin,
4)sporządzanie okresowych raportów w zakresie potrzeb humanitarnych, koordynowanie działań w tym zakresie,
5)opracowywanie planów zabezpieczenia ratowniczego, będącego częścią planu reagowania kryzysowego.
2. Zespół w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny realizuje zadania stosownie do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.
§ 5. Zespół działa na podstawie planu pracy zatwierdzonego przez Wójta Gminy.
§ 6. Pracami Zespołu kieruje Szef do zadań którego w szczególności należy:
- Przygotowywanie rocznych planów działania Zespołu
- Opracowanie regulaminu prac Zespołu
- Zawiadamianie grupy roboczej o przedmiocie i terminach posiedzeń
- Przewodniczenie posiedzeniom
- Inicjowanie i organizowanie prac grupy roboczej o charakterze stałym
§ 7. Obsługę kancelaryjno-biurową Zespołu zapewnia Urząd Gminy Poświętne
§ 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania