Prawo lokalne
Koncepcja rozwoju gospodarki turystycznej w Gminie Poświętne do 2021r.
- Metryka
- Tomasz Stańczyk
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 496
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2014 – 2018
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 998
PROGRAM OSŁONOWY W ZAKRESIE DOŻYWIANIA „POMOC GMINY W ZAKRESIE DOŻYWIANIA” NA LATA 2014 - 2020
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1079
Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2013-2016
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1072
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Poświętne
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1164
UCHWAŁA NR VIII/48/11 RADY GMINY POŚWIĘTNE z dnia 29 czerwca 2011 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu współpracy Gminy Poświętne z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 200
UCHWAŁA NR VIII/48/11 RADY GMINY POŚWIĘTNE z dnia 29 czerwca 2011 r. w sprawie przyjęcia wieloletniego programu współpracy Gminy Poświętne z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2011 - 2013
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1007
Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami dla Gminy Poświętne
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1419
Uchwała Rady Gminy Poświętne Nr XI/59/03 z dnia 29 października 2003 r. w sprawie: zmian w statucie Gminy Poświętne
U C H W A Ł A NR XI/59/03
Rady Gminy Poświętne
z dnia 29 października 2003 roku
w sprawie: zmian w Statucie Gminy Poświętne.
Na podstawie art.3 ust.1, art.18 ust.2 pkt.1, art.22 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /j.t.Dz.U. Nr 142, poz.1591 z 2001 r. i z 2002 roku Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 214, poz.1806/ uchwala się co następuje:
§ 1. W Statucie Gminy Poświętne, stanowiącym załącznik do uchwały
Nr X/48/03 Rady Gminy Poświętne z dnia 19 sierpnia 2003 roku, wprowadza się następujące zmiany:
1. W Rozdziale V Statutu pkt.7 otrzymuje brzmienie: „Radni i kluby radnych”.
2. Dodaje się § 69a w brzmieniu:
1/ radni mogą tworzyć kluby radnych;
2/ klub może utworzyć co najmniej trzech radnych;
3/ przynależność radnych do klubu jest dobrowolna.
3. Dodaje się § 69b o brzmieniu:
1/ utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu rady gminy
w okresie 30 dni od dnia zebrania założycielskiego;
2/ zgłoszenie utworzenia klubu powinno zawierać:
a/ nazwę klubu,
b/ imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
c/ listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie.
3/ Wójt gminy każdorazowo zapewni członkom klubów lokal lub pomiesz-
czenie na odbycie posiedzenia oraz od strony technicznej umożliwi
zabezpieczenie wypracowanej przez kluby dokumentacji;
4/ inne formy działalności klubów nie mogą być finansowane z budżetu
gminy;
5/ kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami;
6/ regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem Gminy;
7/ przewodniczący klubów radnych są zobowiązani przedłożyć przewodni-
czącemu rady regulaminy klubów w terminie 30 dni od daty ich
uchwalenia;
8/ przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów
we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady;
9/ każdy klub ma prawo posiadać swojego przedstawiciela w składzie komisji
rewizyjnej.
4. W § 82 skreśla się ust.6,7 i 8 oraz w ust.4 skreśla się wyrazy „( z zastrzeże-
niem ust.6)”.
5. W § 92 ust.5 otrzymuje brzmienie: „W posiedzeniach komisji rewizyjnej mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos
w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.”.
6. W § 102 skreśla się wyrazy „oraz innych kolegialnych gremiów Gminy”.
7. W § 105 ust.2 otrzymuje brzmienie: „gdy informacje publiczne stanowią
prawem chronione tajemnice,” oraz dodaje się ust.3 o następującej treści:
„w odniesieniu do spraw indywidualnych, z zakresu administracji publicznej,
o ile ustawa nie stanowi inaczej.”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1481
Uchwała Rady Gminy Poświętne Nr X/48/03 z dnia 19 sierpnia 2003 r., w sprawie: przyjęcia Statutu Gminy Poświętne
UCHWAŁA Nr X/48/03
Rady Gminy Poświętne
z dnia 19 sierpnia 2003 r.
w sprawie: przyjęcia Statutu Gminy Poświętne.
Na podstawie art.3 ust.l, art.18 ust.2 pkt. 1, art.22 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /j.t.Dz.U.Nrl42, poz. 1591 z 2001 roku i z 2002 roku Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113 poz.984, Nr 214 poz.1806/ uchwala się co następuje:
§ 1. Uchwala sie Statut Gminy Poświętne, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XIV/81/96 Rady Gminy Poświętne z dnia 27 sierpnia 1996 roku w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Poświętne.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
Przewodniczący
Rady Gminy
Andrzej Małachowski
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1443
STATUT GMINY POŚWIĘTNE
Załącznik do uchwały Nr X/48/03
Rady Gminy Poświętne
z dnia 19 sierpnia 2003 roku
STATUT GMINY POŚWIĘTNE
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Uchwała określa:
1. ustrój Gminy Poświętne,
2. zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych
Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady
gminy,
3. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Poświętne, komisji
Rady Gminy, Tryb pracy Wójta Gminy Poświętne,
4. zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej Komisji i Wójta Gminy
Poświętne oraz korzystania z nich.
§ 2. Ilekroć w niniejszej Uchwale jest mowa o:
1.Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Poświętne,
2.Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Poświętne,
3.Komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Poświętne,
4.Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady
Gminy Poświętne,
5.Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Poświętne,
6.Uchwale - należy przez to rozumieć Statut Gminy Poświętne,
Rozdział II. Gmina
§ 3. 1.Gmina Poświętne jest podstawową jednostką lokalnego samorządu
terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim
terytorium.
2.Wszystkie osoby, które stale zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy
o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową,
realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz
poprzez swe organy.
3.Gmina posiada osobowość prawną
4.Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz
innych podmiotów wykonuje we własnym zakresie i na własną
odpowiedzialność
§ 4. 1.Gmina położona jest w Powiecie Opoczyńskim w Województwie
Łódzkim i obejmuje obszar 141,3 km2.
2.Siedzibą organów gminy jest miejscowość Poświętne
3.W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa
4.Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5. 1.Celem gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców.
2.Cele swe gmina realizuje poprzez wykonywanie zadań określonych ustawami,
uchwałami Rady Gminy, zadań zleconych z zakresu administracji rządowej
oraz zadań przyjętych przez Radę Gminy na zlecenie administracji rządowej
3.Na zadania zlecone ustawami i przyjęte na podstawie porozumień z organami
administracji rządowej Gmina otrzymuje środki finansowe od administracji
rządowej w wysokości niezbędnej do wykonania tych zadań
4.W celu wykonania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne
5.Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6. 1. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Poświętne.
Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy
§ 7. 1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a
także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z
uwzględnieniem następujących zasad:
1.1.inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje
lub ma obejmować albo organy Gminy,
1.2.utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi
zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną
uchwałą,
1.3.projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z
inicjatorami utworzenia tej jednostki,
1.4.przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości –
uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i
więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust.1
§ 8. Uchwały, o których mowa w § 7 ust 1 powinny określać w szczególności:
1.obszar,
2.granice,
3.siedzibę władz
4.nazwę jednostki pomocniczej.
§ 9. 1. Jednostki pomocnicze Gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach
budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami
wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań
spoczywających na tych jednostkach.
3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający
wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów
klasyfikacji budżetowej,
4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa
w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z
załącznika do budżetu Gminy.
5. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, przekazywane są na odrębne
rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych.
Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na
poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków
bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu wykonawczego danej
jednostki pomocniczej.
§ 10. 1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje
Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi
Gminy.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach
określonych w statutach tych jednostek.
§ 11. 1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma
obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.
2.Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach
Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej
3.Przewodniczący może zabierać głos na sesjach i posiedzeniach komisji w
sprawach dotyczących danej jednostki pomocniczej, nie ma jednak prawa do
udziału w głosowaniu.
Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady
§ 12. 1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 13. 1.Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta w
zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają
sprawozdania ze swojej działalności.
§ 14. Do wewnętrznych organów Rady należą:
1.Przewodniczący,
2.Dwóch Wiceprzewodniczących,
3.Komisja Rewizyjna,
4.Komisje stałe wymienione w załącznik nr 6 do Statutu,
5.Doraźne Komisje powołane do określonych zadań.
§ 15. 1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1.1.Rewizyjną,
1.2.Budżetowo-Gospodarczą i Rolnictwa,
1.3.Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych,
2.Przewodniczących komisji wybiera Rada Gminy
3.Liczbę członków komisji, skład osobowy i zakres działania określa Rada
Gminy w odrębnej uchwale
4.W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do
wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania,
5.Komisja doraźna wybiera przewodniczącego ze swojego grona.
§ 16. 1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej
kadencji na pierwszej sesji.
3.Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
3.1.określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
3.2.przygotowanie projektu porządku obrad,
3.3.dokonanie otwarcia sesji,
3.4.powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych
obecnych na sesji.
4. Projekt porządku obrad, powinien obejmować sprawozdanie Wójta
poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 17. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy
Wiceprzewodniczący, w szczególności:
1.zwołuje sesje Rady,
2.przewodniczy obradom,
3.kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
4.zarządza i przeprowadza głosowania nad projektami uchwał,
5.podpisuje uchwały Rady,
6.czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez
radnych ich mandatu,
7.wykonuje czynności wynikające z przepisów ustawowych
§ 18.1. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu
Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed
upływem kadencji, Rada na najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące
stanowisko.
§ 19. Przewodniczący, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
§ 20. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony
przez niego Wiceprzewodniczący
§ 21. Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy,
zatrudniony na stanowisku d.s. obsługi Rady
Rozdział V. Tryb pracy Rady
1.Sesje Rady
§ 22. 1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące
do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w
innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na
podstawie ustaw.
§ 23. 1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do
wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał,
2.Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3.Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w
zwykłym trybie,
2.Przygotowanie sesji
§ 24. 1. Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
2.1.ustalenie porządku obrad,
2.2.ustalenie czasu i miejsca obrad,
2.3.zapewnienie dostarczenia radnym wraz z powiadomieniem o sesji
materiałów, w tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych
punktów porządku obrad.
3.Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia jeden z
Wiceprzewodniczących.
4.O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia
się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów
poleconych lub w inny skuteczny sposób.
5.Zawiadomienie o terminie i miejscu oraz przedmiocie obrad Rady powinno
być każdorazowo podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo
przyjęty.
§ 25. 1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta,
ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2.W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Wójt oraz, Sekretarz i
Skarbnik Gminy.
3.Do udziału w sesjach Rady są zobowiązani kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych, podlegających kontroli Rady.
3.Przebieg sesji
§ 26. Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i
organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 27. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej
miejsca.
§ 28. 1. Sesje Rady Gminy są jawne
2. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach
przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 29. 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o
przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na
kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3.O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w
szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub
konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów
lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe
obradowanie lub podjęcie uchwał
4.Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez
usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w
protokole.
§ 30. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy
Rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
§ 31. 1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy
swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w
miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu,
jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 32. 1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2.W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1
wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących Rady, upoważniony przez
Przewodniczącego
3.Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych
Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie
zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego,
sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym
charakterze.
§ 33. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego
Rady formuły „Otwieram ... [numer kolejny sesji] sesję Rady Gminy
Poświętne „.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy
obecności prawomocność obrad.
§ 34. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny
wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 35. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1.przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2.interpelacje i zapytania radnych,
3.wolne wnioski i informacje.
§ 36. 1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Wójta.
2. Interpelacje dotyczą spraw Gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego,
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady; Przewodniczący po odczytaniu interpolacji niezwłocznie przekazuje ją adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni, na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
6. Odpowiedzi na interpolację udziela Wójt lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Wójta
7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może
zwrócić się do Przewodniczącego Rady z prośbą o spowodowanie
niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
§ 37. 1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także
w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są pisemnie i składa się je na ręce Przewodniczącego
Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady; zapytania pisemne są odczytywane na
sesji Rady Gminy
3.Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela
odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.
§ 38. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku,
otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów,
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w
uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3.Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4.Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5.Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 39. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a
zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób
uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym, podczas ich wystąpień, uwagi
dotyczące tematu, formy i czasu wystąpienia, a w szczególnie uzasadnionych
przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
zaproszonych na sesję i do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie
sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub
wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 40. Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji
wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku
obrad, informując o tym Radę.
§ 41. 1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję.
W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej
Komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie
debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania
poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę
głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia
lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 42. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję,
wypowiadając formułę „Zamykam ... [numer sesji] sesję Rady Gminy
Poświętne.”
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
§ 43. 1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze
odrębnej uchwały, podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 44. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji
lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe, właściwe
dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 45. 1. Pracownik Urzędu Gminy wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z
Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
2. Przebieg sesji można nagrywać na taśmę magnetofonową, którą przechowuje
się do czasu przyjęcia protokołu z obrad poprzedniej sesji.
§ 46. 1. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1.1.numer protokołu, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej
rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i
nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
1.2. stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
1.3. imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem
przyczyn nieobecności,
1.4. odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
1.5. ustalony porządek obrad,
1.6. przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie,
teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto
odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
1.7. przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i
„wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,
1.8. wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
1.9. podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§ 47. 1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą
zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich
uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony,
wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po
rozpatrzeniu sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2.
§ 48. 1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę
zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał,
usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone
na ręce Przewodniczącego Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi najpóźniej w ciągu 4 dni od
dnia zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący Rady doręcza
także tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych
działań, z dokumentów tych wynikających.
4. Uchwały
§ 49. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, oraz Wójt, chyba,
że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
2.1.tytuł uchwały,
2.2.podstawę prawną,
2.3.postanowienia merytoryczne,
2.4.w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
2.5.określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia
sprawozdania po jej wykonaniu
2.6.ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3.Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w
którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach
finansowych jej realizacji.
4.Projekty uchwał są opiniowane, co do ich zgodności z prawem, przez Radcę
Prawnego
§ 50. Uchwały Rady powinny być redagowane w sposób zwięzły, syntetyczny,
przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach
uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi,
zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§ 51. 1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po
zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z
organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub
uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że
przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.
§ 52. 1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego lub radnego
prowadzącego obrady.
§ 53. 1. Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje
wraz z protokołami z sesji Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do
wiadomości zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§ 54. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 55. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza
oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z
listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym
składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć
Wiceprzewodniczących lub sekretarza obrad.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 56. 1. W Głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart
ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala
sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona
Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie
przewodniczącym
2.Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób
głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3.Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4.Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje
protokół, podając wynik głosowania
5.Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do
protokołu sesji
§ 57. 1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie
precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby
jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do
intencji wnioskodawcy.
2.W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie
wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad
pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór, co do tego, który z wniosków jest
najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku wniosków podobnych, głosuje się je w kolejności zgłoszenia
4. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad
przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się
kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie
zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
5. Przepis ust. 4 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio
zgodę na piśmie.
§ 58. 1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie
zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w
pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku
(wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej
kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki,
których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu
uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku
poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą
poprawek do projektu uchwały.
6. Przewodniczący obrad w ostatniej kolejności zarządza głosowanie za
przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek
wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6
na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie
zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 59. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi
kandydatura lub wniosek, który uzyskał większą liczbę głosów „za” niż
„przeciw”, głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej
z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości,
przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą
od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 60. 1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi
kandydatura lub wniosek, który uzyskał, co najmniej jeden głos więcej od
sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i
wstrzymujących.
2.Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady
oznacza, że przechodzi kandydatura lub wniosek, który uzyskał liczbę
całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem,
przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
3.Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi
wówczas, gdy za kandydaturą lub wnioskiem zostało oddanych 50% + l
ważnie oddanych głosów.
4.Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących
zachodzi wówczas, gdy za kandydaturą lub wnioskiem została oddana liczna
głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
6. Komisje Rady
§ 61. 1 . Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań
Komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady
§ 62. 1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym
Radzie.
2. Rada może nakazać Komisjom dokonanie stosownych zmian w planie pracy.
§ 63. 1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2.Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych
gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to
uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3.Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
4.Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący
Rady, koordynujący prace Komisji, mogą zwołać posiedzenie Komisji i
nakazać złożenie przez Komisję sprawozdania Radzie.
§ 64. 1. Pracami Komisji kieruje Przewodniczący Komisji lub Zastępca
Przewodniczącego Komisji.
2. Zastępca Przewodniczącego wybierany jest przez członków komisji jeżeli
zachodzi taka potrzeba
§ 65. 1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń Komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o
posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§ 66. 1. Przewodniczący Komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają
na sesji Rady sprawozdania z działalności Komisji.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji zespołów
powołanych przez Radę.
§ 67. Opinie i wnioski Komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą
większością głosów, w obecności, co najmniej połowy składu komisji.
7. Radni
§ 68. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji
podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia Komisji winien
usprawiedliwić swoją nieobecność, składając pisemne wyjaśnienia na ręce
Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
§ 69. 1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o
rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną
do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie
Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1, Rada powinna
umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
8. Wspólne sesje z radnymi z innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 70. 1. Rada może odbywać wspólne sesje z radnymi innych jednostek
samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i
rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub
upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.
§ 71. 1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki
samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji
postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych sesji obrad może być uregulowany wspólnym
regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
ROZDZIAŁ VI. ZASADY I TRYB DZIAŁANIA KOMISJI REWIZYJNEJ
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§ 72. 1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, oraz pozostałych
członków w liczbie 4.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada Gminy
§ 73. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje prace Komisji Rewizyjnej
i prowadzi jej obrady.
§ 74. 1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej
działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich
stronniczość lub interesowność.
2. W sprawie wyłączenia poszczególnych członków decyduje pisemnie
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada
4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od
decyzji, o wyłączeniu do Rady, w terminie 7 dni od dnia powzięcia
wiadomości o treści tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§ 75. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek
organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
1.legalności,
2.gospodarności,
3.rzetelności,
4.celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym
2.Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową
kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§ 76. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady, w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.
§ 77. Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1.kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub
obszerny zespół działań tego podmiotu,
2.problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu
działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego
działalności,
3.sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej
kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 78. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie
ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli
kompleksowej nie objętej planem, o którym mowa w ust. 1.
§ 79. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 3 dni robocze, a
kontrola problemowa i sprawdzająca - nie dłużej niż 1dzień roboczy.
§ 80. 1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich
zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów,
mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie
kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu
kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie
5. Komisja Rewizyjna jest zobowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym
przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli
kompleksowych, kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§ 81. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający
bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności
kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie
2.Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku
postępowania kontrolnego.
3.Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki
oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i
oświadczenia kontrolowanych.
3. Tryb kontroli
§ 82. 1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej
zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu
kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez co
najmniej dwóch członków Komisji Rewizyjnej.
4. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego
upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,
określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę)
wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5.Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych
okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których
mowa w ust. 4 oraz dokumenty tożsamości.
6.W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej
może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji
Rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie
cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek
Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia
przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż
niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla
zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat
materialnych w mieniu komunalnym.
7.W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6,
kontrolujący jest obowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie
- do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o wyrażenie zgody na ich
kontynuowanie.
8.W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia
zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę,
sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt
Komisji Rewizyjnej.
§ 83. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia
popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie pisemnie zawiadamia
o tym organy ścigania, informując o tym przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej i Przewodniczącego Rady, wskazując dowody uzasadniające
zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym
Przewodniczącego Rady.
§ 84. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić
warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności
przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do
przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i
pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o
których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na
ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany
jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż
określone w ust. 3.
§ 85. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach i
godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§ 86. 1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 7 dni
od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący w
szczególności:
1.1.nazwę i adres kontrolowanego podmiotu.
1.2.imię i nazwisko kontrolujących,
1.3.daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
1.4.określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
1.5.imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
1.6.przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w
protokole,
1.7.datę i miejsce podpisania protokołu,
1.8.podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę
o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do
sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 87. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika
kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3
dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej.
§ 88. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce
Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty
przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu
pokontrolnego do podpisania.
§ 89. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w
terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§ 90. 1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać, co najmniej:
1.terminy odbywania posiedzeń,
2.terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3.Rada może zatwierdzić jedynie cześć planu pracy Komisji Rewizyjnej;
przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po
zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
§ 91. 1. Komisja Rewizyjna składa Radzie - roczne sprawozdanie ze swojej
działalności.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1.liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2.wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3.wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4.wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z
najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
5.ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie
absolutorium.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§ 92. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej
Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w
miarę potrzeb.
2.Przewodniczący Komisji zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte
zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
3.Posiedzenia, o których mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej
inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny, umotywowany
wniosek:
1.Przewodniczącego Rady,
2.nie mniej niż 5 radnych,
3.nie mniej niż 2 członków Komisji.
4.Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zapraszać na posiedzenia:
- radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej
- osoby zaangażowane na wniosek członków Komisji Rewizyjnej w
charakterze biegłych lub ekspertów.
5.W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział tylko jej
członkowie oraz zaproszone osoby.
6.Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który
winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji
uczestniczących w posiedzeniu.
§ 93. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co
najmniej połowy składu Komisji, w głosowaniu jawnym.
§ 94. 1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób
posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej
działania.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga
zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków
komunalnych, Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu
Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem
komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§ 95. 1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu
stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane Komisje,
współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi Komisjami w
zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji
i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu
wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących
innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych
mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych Komisji uczestniczących w kontroli prowadzonej przez
Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych
Komisji, w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności
działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 96. Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy z wnioskami o
przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
Najwyższa Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.
ROZDZIAŁ VII. TRYB PRACY WÓJTA
§ 97. Wójt wykonuje:
1.uchwały Rady
2.jemu przypisane zadania i kompetencje,
3.zadania powierzone, o ile ich wykonanie – na mocy przepisów
obowiązującego prawa – należy do niego,
4.inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem
§ 98. Wójt uczestniczy w sesjach Rady
§ 99. Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenia
§ 100. Zastępca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji
określonych w § 97 - § 99 w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta
ROZDZIAŁ VIII. ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA Z DOKUMENTÓW RADY, KOMISJI I WÓJTA
§ 101. Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach
§ 102. Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów
Gminy podlegają udostępnianiu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 103. 1. Dokumenty z zakresu działania Rady, Komisji udostępnia inspektor ds.
Rady, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania
interesantów.
2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są w
sekretariacie Urzędu, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w
wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie
dostępnych zbiorach danych
§ 104. Realizacja uprawnień określonych może się odbywać wyłącznie w
Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 105. Uprawnienia określone w § 102 nie znajdują zastosowania:
1.w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności
2.gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice w
odniesieniu do spraw indywidualnych, z zakresu administracji publicznej, o ile
ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania
administracyjnego
ROZDZIAŁ IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 106. Zmian w Statucie dokonuje się w drodze uchwały Rady Gminy.
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 2113
UCHWAŁA NR XXIV/165/2001 RADY GMINY POŚWIĘTNE z dnia 24 sierpnia 2001 r. w sprawie wprowadzenia zmian w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy Poświętne.
UCHWAŁA NR XXIV/165/2001
RADY GMINY POŚWIĘTNE
z dnia 24 sierpnia 2001 r.
w sprawie wprowadzenia zmian w regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy Poświętne.
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) na wniosek Zarządu Gminy uchwala się, co następuje:
§ 1. Rozdział II regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Poświętne przyjęto uchwałą Nr III/19/94 z późniejszymi zmianami otrzymuje brzmienie jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały zleca się Zarządowi Gminy.
§ 3. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIK
W SPRAWIE WPROWADZENIA ZMIAN W UCHWALE NR III/19/94
Rozdział II
Struktura stanowisk
1. W Urzędzie Gminy Poświętne tworzy się następujące jednoosobowe stanowiska pracy:
1) do spraw organizacyjno-kadrowych,
2) do spraw księgowości budżetowej,
3) do spraw księgowości podatkowej,
4) do spraw wymiaru podatków i opłat,
5) do spraw finansów i działalności gospodarczej,
6) do spraw budownictwa,
7) do spraw inwestycji i drogownictwa,
8) do spraw gospodarki ziemią,
9) do spraw obywatelskich i USC,
10) do spraw administracyjno-obronnych,
11) do spraw rolnictwa i ochrony środowiska,
12) sprzątaczka,
13) kierowcy samochodów bojowych OSP na 1/2 etatu.
2. Wymienione stanowiska pracy realizują zadania Rady Gminy, jej organów i wójta:
1. Zadania wspólne wszystkich stanowisk pracy:
1) posiadanie i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i przepisów gminnych oraz systematyczna ich aktualizacja. Znajomość orzecznictwa,
2) Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,
3) Opracowywanie projektów uchwał rady gminy i zarządu z zakresu powierzonych zadań, opracowywanie propozycji do projektów planów i programów. Przygotowywanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań,
4) Sygnalizowanie Wójtowi lub Zarządowi Gminy stwierdzonych nieprawidłowości,
5) Współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej,
6) Rozpatrywanie skarg i wniosków w/g właściwości,
7) Obsługa techniczna zebrań wiejskich w/g potrzeb.
3. Do zakresu działania stanowisk pracy należy w szczególności:
1. Stanowisko pracy ds. organizacyjno-kadrowych,
1) sporządzanie projektów struktury organizacyjnej urzędu,
2) prowadzenie kancelarii urzędu:
a) wysyłanie, przyjmowanie i rozdział korespondencji,
b) prowadzenie ewidencji pieczęci, zakup i likwidacja zgodnie z potrzebami,
c) przyjmowanie pism sądowych i innych w przypadku niemożliwości ich doręczenia,
d) prowadzenie niezbędnych rejestrów i wykazów,
e) współdziałanie ze wszystkimi sołectwami i instytucjami na terenie gminy,
3) prowadzenie dokumentacji w zakresie rozpatrywania skarg, wniosków i listów,
4) prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych podporządkowanych Radzie Gminy,
5) sporządzanie projektów zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek podporządkowanych Radzie Gminy,
6) prowadzenie dokumentacji narad i spotkań organizowanych przez Wójta,
7) podejmowanie innych zagadnień wynikających z organizacji Urzędu,
8) sporządzanie wniosków rozliczeniowych do Powiatowego Urzędu Pracy,
9) kompletowanie wniosków do ZUS w celu przyznania rent, emerytur oraz naliczania kapitału początkowego.
10) Przygotowanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu niezbędnych do ustalenia kapitału początkowego.
2. Do spraw księgowości budżetowej:
1) nanoszenie dochodów i wydatków na karty analityczne,
2) księgowanie w organie,
3) księgowanie w jednostce,
4) uzgadnianie dochodów z księgowością podatkową,
5) przygotowywanie rachunków do wypłaty,
6) wykonywanie innych czynności zleconych przez Skarbnika Gminy.
3. Do spraw księgowości podatkowej:
1) przypis należnych podatków i opłat,
2) rozliczanie inkasentów,
3) nadzór nad terminowością dokonywanych wpłat należności przez inkasentów,
4) księgowanie wpływów pieniężnych,
5) wystawianie upomnień i egzekucja należności,
6) wykonywanie innych czynności biurowych w zależności od potrzeb.
4. Do spraw podatków i opłat:
1) sporządzanie wymiaru podatków i opłat,
2) prowadzenie rejestru przypisów i odpisów należności zobowiązań pieniężnych,
3) przyjmowanie i załatwianie podań w sprawach umorzeń podatków i opłat,
4) wydawanie zaświadczeń,
5) prowadzenie zadań z zakresu obowiązku opłat skarbowych,
6) prowadzenie obsługi kasowej i dokumentacji kasy.
5. Do spraw finansów i działalności gospodarczej:
1) sporządzanie list płac,
2) dokonywanie rozliczeń:
a) z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
b) z Urzędem Skarbowym,
c) z Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń,
3) prowadzenie rozliczeń podatku od osób fizycznych pracowników Urzędu Gminy oraz współpraca w tym zakresie z Urzędem Skarbowym,
4) prowadzenie czynności związanych z przepisami wynikającymi z ustawy o podatku VAT,
5) ewidencjonowanie działalności gospodarczej,
6) wydawanie pozwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w ramach ustaleń Rady Gminy.
6. Do spraw budownictwa:
1) współudział w przygotowaniu programu rozwoju gminy,
2) wykonanie czynności przygotowawczych do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
3) sporządzenie stadium,
4) przygotowanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wyłożenie do wglądu, przyjęcie protestów i przedstawienie do zatwierdzenia,
5) przygotowanie zmian w planach,
6) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
7) prowadzenie negocjacji w sprawie warunków realizacji zadań rządowych,
8) prowadzenie ksiąg obiektów budowlanych dla budynków stanowiących mienie komunalne. Prowadzenie okresowych badań i kontroli stanu technicznego tych budynków, remontów i przebudowy,
9) wydawanie pozwoleń na budowę, a w przypadkach nie wymagających pozwolenia przyjmowanie zgłoszeń o rozpoczęciu budowy,
10) nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i zatwierdzeniu projektów,
11) prowadzenie rejestru decyzji dotyczących pozwoleń na budowę,
12) orzekanie o wygaśnięciu pozwoleń na budowę,
13) przenoszenie pozwolenia na budowę na innego właściciela,
14) przyjmowanie zawiadomień o rozpoczęciu robót,
15) wydawanie decyzji zezwalających na wejście na teren sąsiedniej nieruchomości do budynku lub lokalu w celu wykonania robót,
16) przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu budowy,
17) zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy lub wykonania robót i nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę,
18) przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze przystąpienia do użytkowania obiektu budowlanego, zgłaszanie sprzeciwu oraz wydawanie pozwolenia na użytkowanie,
19) udzielanie zgody na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
20) nakładanie obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego,
21) przyjmowanie zgłoszeń o rozbiórkach nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia,
22) nakładanie obowiązku geodezyjnego wyznaczenia w terenie a po wykonaniu geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej,
23) wydawanie pozwoleń na użytkowanie,
24) realizacja zadań w zakresie komunalizacji mienia gminnego,
25) wydawanie opinii urbanistycznych w sprawach podziału działek,
26) wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy przy obrocie ziemią,
27) dokonywanie analiz popytu na działki budowlane,
28) przedkładanie Zarządowi Gminy wysokości kosztów związanych z prowadzeniem postępowania,
29) sporządzanie koncepcji planu realizacyjnego,
30) współudział w sporządzaniu dokumentacji geodezyjnej i prawnej dotychczasowego stanu nieruchomości,
31) określanie wartości nieruchomości w stanie dotychczasowym,
32) ogłaszanie o podjęciu postępowania w sprawie podziału nieruchomości na działki i przedstawienia założeń Radzie Gminy,
33) przygotowanie wniosków do Sądu Rejonowego o dokonanie w księgach wieczystych wpisu o wszczęcie postępowania zmierzającego do podziału,
34) przygotowanie przetargu,
35) współpraca w zakresie dokonania zmian w ewidencji gruntów,
36) uczestniczenie w pracach komisji przetargowych,
37) udzielanie porad w sprawach budowlanych.
7. Do spraw inwestycji i drogownictwa:
1) realizacja zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych:
a) opracowywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z niezbędnymi załącznikami,
b) ogłaszanie przetargu,
c) prowadzenie dokumentacji komisji przetargowych,
d) ogłoszenie wyników przetargu (biuletyn, tablica ogłoszeń),
e) zawiadomienie oferentów o wynikach przetargu,
f) rozpatrywanie protestów i odwołań (przygotowanie dokumentacji),
g) przygotowanie projektów umów,
2) z ustawy o najmie lokali mieszkalnych:
a) przygotowanie umów i aneksów do umów o najem mieszkań i obiektów stanowiących mienie komunalne,
b) realizacja obowiązków wynajmującego,
c) realizacja sprawozdawczości z zakresu gospodarki komunalnej,
3) z ustawy prawo geologiczne i górnicze,
- nakładanie obowiązku prowadzenia rejestru złóż i kopalin i wydawanie zezwoleń na wydobycie w oparciu o dokumentację,
4) w zakresie realizacji inwestycji:
a) planowanie inwestycji,
b) przygotowanie dokumentacji budowlanej łącznie z uzyskiwaniem pozwolenia na budowę, zgód na przejście przez teren osób trzecich,
c) prowadzenie przetargów,
d) zawieranie umów, umów o partycypacji w kosztach (przygotowanie dokumentów),
e) czuwanie nad realizacją,
f) pozyskiwanie środków finansowych pozabudżetowych,
g) dokonywanie odbioru robót,
h) rozliczanie inwestycji i przekazywanie do użytkowania,
i) opracowanie informacji i sprawozdawczości z inwestycji,
5) udzielanie poradnictwa i obsługa interesantów,
6) wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg wojewódzkich,
7) wydawanie opinii w sprawie zaliczenia dróg do kategorii i dróg gminnych i lokalnych,
8) planowanie i finansowanie budowy, modernizacja utrzymania i ochrony dróg gminnych i lokalnych oraz zarządzania tych dróg,
9) orzekanie o przywróceniu pasa drogowego drogi gminnej i lokalnej do poprzedniego w razie jego naruszenia,
10) wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym dróg gminnych i lokalnych obiektów związanych z gospodarką drogową,
11) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego drogi gminnej i lokalnej,
12) wydawanie opinii w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg wojewódzkich,
13) zaliczenie odcinka drogi krajowej, wojewódzkiej i gminnej pozostałego do zbudowania obwodnicy do odpowiedniej kategorii dróg w zależności od jego komunikacyjnego przeznaczenia,
14) obsługa ksero.
8. Do spraw gospodarki ziemią:
1) zatwierdzenie statutu spółki do zagospodarowania wspólnot gruntowych oraz jego zmian,
2) zatwierdzenie planu zagospodarowania i regulaminu użytkowania gruntów i urządzeń spółki oraz wprowadzenie w tych planach i regulaminach zmian i uzupełnień,
3) tworzenie spółek przymusowych, nadawanie im statutu oraz wyznaczenie organów spółki oraz wynagrodzenie dla osób nie będących członkami spółki, wyznaczonych do organu spółki,
4) wyrażenie zgody na zbycie, zmianę oraz przeznaczenie na cele publiczne lub społeczne wspólnot gruntowych oraz zasięganie pożyczek pieniężnych przez spółkę,
5) zatwierdzanie aktu zbycia udział we wspólnocie,
6) ustalenie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową lub mienie gminne,
7) prowadzenie ewidencji gruntów mienia gminnego,
8) ustalenie wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
9) wnioskowanie o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, przedstawienie wniosku, o którym mowa w punkcie w kilku wariantach,
10) wykładanie na okres 30 dni projektu planu gospodarowania na gruntach położonych na obszarach szczególnej ochrony środowiska lub w strefach ochronnych, istniejących wokół zakładów przemysłowych,
11) zawiadomienie właścicieli gruntów o wyłożeniu planu,
12) sprzedawanie, przekazywanie w użytkowanie wieczyste, użytkowanie lub najem gruntów gminnych osobom fizycznym,
13) przekazywanie odpłatnie w zarząd gruntów gminnych komunalnym jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej,
14) przejmowanie od Skarbu Państwa z wzajemnością na własność, w wieczyste użytkowanie i użytkowanie gruntów,
15) użyczanie na krótki czas gruntów osobom fizycznym i komunalnym jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej,
16) sprzedawanie lub oddawanie w wieczyste użytkowanie gruntów w drodze przetargu,
17) dokonywanie podziału nieruchomości zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego,
18) dokonywanie podziału nieruchomości poza planem zagospodarowania przestrzennego,
19) przejmowanie na własność za odszkodowaniem ulic powstałych w wyniku podziału,
20) tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy wsi,
21) ustalanie granic gruntów przeznaczonych pod zorganizowane budownictwo wielorodzinne, wykładanie projektów uchwał do wglądu zainteresowanych osób,
22) w zamian za scalanie, przekazywanie właścicielom lub wieczystym użytkownikom odpowiedniej ilości działek budowlanych lub dokonanie rozliczenia w gotówce,
23) dokonywanie zmian w księdze wieczystej,
24) podawanie do publicznej wiadomości ogłoszenia o przetargu,
25) podawanie do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
26) zarządzenie o odebraniu gruntów przekazanych w użytkowanie wieczyste,
27) przekazywanie w zarząd, użytkowanie lub wieczyste użytkowanie posiadaczom gruntów, którzy nie mogą przedstawić dokumentu o przekazaniu gruntów w dacie 1 sierpnia 1988 r.
28) powoływanie biegłych do wyceny nieruchomości w celu obliczenia opłat adiacenckich z tytułu wyposażenia terenu w urządzenia inne niż wodociągi i kanalizacja,
29) zatwierdzenie projektów podziału nieruchomości,
30) umieszczenie i utrzymywanie tabliczek z nazwami ulic i placów,
31) oznaczenie nieruchomości numerami porządkowymi,
32) przekazywanie nieodpłatnie własności działki obejmującej budynki, w których znajduje się lokal i pomieszczenia gospodarcze o powierzchni niezbędnej do korzystania z tych budynków, jeżeli osobie przysługuje prawo bezpłatnego korzystania z lokalu mieszkalnego i pomieszczeń gospodarskich z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego Państwu,
33) wydawanie postanowień o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego, a po dokonaniu rozgraniczenia, o jego umorzeniu,
34) sprzedaż i wydzierżawienie gruntów Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa zgodnie z zawartą umową,
35) przyjmowanie wniosków o dodatki mieszkaniowe i wydawanie decyzji w tych sprawach,
36) realizacja zadań na rzecz upowszechniania kultury,
37) zgłaszanie wniosków do budżetu na finansowanie kultury,
38) organizacja działań na rzecz ochrony dóbr kultury,
39) obsługa ksero,
9. Do spraw obywatelskich i USC:
1) realizacja zadań wynikających z ustawy prawo o aktach Stanu Cywilnego oraz Kodeksu Rodzinnego,
2) wykonanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
3) przyjmowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
c) stwierdzenie legitymacji procesowej do wstąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa,
d) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
e) wstąpieniu w związek małżeński w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
f) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
g) uznaniu dziecka,
h) uznaniu dziecka w wypadku grożącego niebezpieczeństwa,
i) nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
j) wskazaniu kandydata na opiekuna prawnego,
4) ustanowienie pełnomocnika w sprawach o ustalenie ojcostwa, o roszczenie alimentacyjne i przysposobienie,
5) przyjmowanie pism sądowych,
6) powiadomienie sądu opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcia postępowania z urzędu,
7) wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość i prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
8) prowadzenie ewidencji ludności,
9) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania,
10) wydawania zezwoleń na prowadzenie zbiórek publicznych.
10. Do spraw administracyjno obronnych:
1) wykonywanie zaleceń Szefa Obrony Cywilnej Kraju w imieniu Wójta Gminy,
2) kierowanie i koordynowanie zadań obrony cywilnej, tworzenie formacji oc, koordynowanie przygotowań do samoobrony,
3) administrowanie rezerwami osobowymi,
4) realizacja zadań związanych z powszechnym obowiązkiem obrony,
5) przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych,
6) współpraca z komisją poborową i lekarską,
7) wydawanie zaświadczeń w sprawach powszechnego obowiązku obrony,
8) organizowanie powołania do ćwiczeń wojskowych przeprowadzanych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz w czasie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
9) wydawanie decyzji uznających poborowego za jedynego żywiciela,
10) wydawanie decyzji w sprawie świadczeń osobistych i rzeczowych,
11) współpraca z OSP i organizacja działania na rzecz rozwoju ochotniczego pożarnictwa,
12) koordynacja sieci komputerowej,
13) bezpośredni nadzór na przekazywaniem danych do ZUS pocztą elektroniczną,
14) koordynowanie zadań na rzecz ograniczenia zjawisk patologii społecznej,
15) nadzór nad pracą kierowców wozów bojowych OSP, rozliczanie paliwa i czasu pracy,
16) sporządzanie wniosków o ubezpieczenie pojazdów OSP,
17) koordynacja zadań na rzecz ochrony tajemnicy państwowej i służbowej,
18) opieka nad grobami wojennymi i miejscami pamięci narodowej,
19) zakup i rozdział materiałów biurowych.
11. Do spraw rolnictwa i ochrony środowiska:
1) współdziałanie ze spółkami wodnymi,
2) współdziałanie ze służba weterynaryjną w zakresie zwalczania chorób zakaźnych,
3) prowadzenie spraw BHP,
4) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie organizowania robót publicznych, interwencyjnych,
5) nadzór nad obiektami kultury fizycznej, prowadzenie remontów i współdziałanie z klubami sportowymi i instytucjami kultury fizycznej,
6) zapewnianie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dbanie o utrzymanie porządku i czystości,
7) nakazywanie użytkownikowi maszyn i urządzeń technicznych wykonanie czynności ograniczających uciążliwość dla środowiska,
8) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub krzewów,
9) nadzór nad funkcjonowaniem światła ulicznego na terenie gminy,
10) prowadzenie archiwum Urzędu Gminy.
12. Sprzątaczka:
1) otwieranie i zamykanie budynków Urzędu,
2) dbałość o estetyczny wygląd biura i placu Urzędu Gminy,
3) dostarczanie korespondencji do urzędu pocztowego,
4) zakup niezbędnych środków czystości,
5) uruchamianie systemu alarmowego oraz nadzór nad jego prawidłowym działaniem.
13. Kierowca samochodu bojowego PSP Poświętne:
1) dbałość o powierzone mienie,
2) codzienne dokonywanie przeglądu (OC),
3) prowadzenie kart przebiegu pojazdu,
4) prowadzenie książki pojazdu,
5) systematyczne rozliczanie się z pobranego paliwa,
6) utrzymywanie łączności z PKSP w Opocznie.
14. Kierowca samochodu bojowego OSP Brudzewice:
1) dbałość o powierzone mienie,
2) codzienne dokonywanie przeglądu,
3) prowadzenie kart przebiegu pojazdu,
4) prowadzenie książki pojazdu,
5) systematyczne rozliczanie się z pobranego paliwa,
6) utrzymywanie sprawności sprzętu łączności w Opocznie.
- Metryka
- Marcin Wójcicki
- Nadrzędna kategoria: Prawo lokalne
- Odsłony: 1146